Didactics and History of Art: decoding the artworks of artists through active methodologies
Author(s)
Silvia Cazalla Canto
Resumen
¿Refleja la enseñanza de la Historia del Arte la realidad social e intercultural de las épocas que abarca?¿Cómo percibe nuestro alumnado, futuros docentes, esta asignatura?¿Poseen los conocimientos oportunos para no seguir transmitiendo una enseñanza sesgada en sus aulas? Estos problemas de base nos ayudan a configurar los objetivos que perseguimos. Nos centramos en la organización del trabajo en el aula de manera cooperativa, donde a través de una serie de actividades propuestas, el alumnado debe recurrir a un abanico de fuentes con la ayuda del docente, para descubrir cómo la Historia del Arte se relaciona profundamente con otras áreas de conocimiento. “Desmontando ideas preconcebidas”, y “¡Mira, piensa y debate!”, son dos actividades propuestas en el aula, cuya principal consecuencia ha sido el autoconocimiento y autonomía del alumnado y, una mayor reflexión y control de su aprendizaje. Los resultados muestran un mayor desarrollo a nivel intelectual y personal, donde se afianzan conceptos más acordes con la realidad social de la época que se estudia y a su vez, les sirve para comprender los mecanismos que articulan y modulan la sociedad en la que vivimos a través de la Historia del Arte.
Palabras clave
Didáctica; Historia del Arte; Metodologías activas; Aprendizaje; Investigación.
Abstract
Does the teaching of Art History reflect the social and intercultural reality of the periods it covers? How our students and future teachers perceive this subject? Do they have the appropriate knowledge to stop transmitting biased teaching in their classrooms? These basic problems help us to configure the objectives that we pursue. We focus on the organization of work in the classroom in a cooperative way, where through a series of proposed activities, students must resort to a range of sources with the help of the teacher, to discover how the History of Art is deeply related to other areas of knowledge. “Dismantling preconceived ideas” and “look, think and debate!”, are two activities proposed in the classroom, whose main consequence has been the self-knowledge and autonomy of the students and a greater reflection and control of their learning. The results show a greater development at an intellectual and personal level, where concepts are more in line with the social reality of the time being studied and, in turn, it helps them to understand the mechanisms that articulate and modulate the society in which we live through of the History of Art.
Keywords
Didactics; History of art; Active methodologies; Learning; Research.
DOI: 10.58909/ad23541455
Pages
45-56
HOW TO CITE
Cazalla Canto, S. (2023). Didáctica e Historia del Arte: descodificando las obras de artistas a través de metodologías activas. In Pérez-Aldeguer, S. (Ed.), Teaching and learning projects in Arts and Humanities. (pp. 45-56). Madrid, España: Adaya Press. https://doi.org/10.58909/ad23541455